Kan företaget inom catering hållas ansvarigt för min allergichock?

De flesta av oss behöver inte ta någon hänsyn till vad vi äter. Inte mer än att vi ska hålla oss till kostcirkeln, äta nyttigt och undvika alltför mycket fett. För andra så är det dock extremt viktigt att hålla koll på vad som finns i maten - detta då en allergisk reaktion kan komma av att man får i sig något specifikt livsmedel. I vissa fall kan en reaktion vara så pass allvarlig att den blir livshotande. Särskilt tydligt är detta för vissa nötallergiker som faktiskt kan råka illa ut om någon i närheten öppnar en påse med exempelvis jordnötter.

Dessa personer hade man också i åtanke då man 2016 lagförde att varje restaurang och cafe samt exempelvis företag inom catering ska ha fullständiga innehållsförteckningar och tydlig information om vad kosten de serverar innehåller. En självklarhet som rör bland annat följande vanliga allergener:

    • Gluten.
    • Kräftdjur.
    • ägg
    • skaldjur
    • jordnötter
    • sojabönor
    • mjölk- och mjölprodukter. Här gäller även laktos.
    • nötter
    • selleri
    • senap
    • sesamfrön
    • blötdjur
    • svaveldioxid och sulfit i koncentrat på mer än 10ml/kg eller liter.
    • lupin
    • Saknas tydlig information så kan det således bli tal om straff för exempelvis ett företag inom catering i Stockholm som serverat en kund någon typ av allergen och därigenom också, potentiellt, äventyrat dennes liv.

Kontakta företaget med en jurist

Just catering är lite mer svårkontrollerat. Detta då man allt som ofta sköter sin beställning online eller genom att beställa via telefon. Det gör att den personliga kontakten uteblir och att man som kund heller inte kan se hur maten exempelvis tillagas och hur miljön i köket de facto ser ut. Viktigt blir därför att man är extra, extra tydlig då man beställer catering som är mer åt specialkost. Få detta skriftligt också så blir det enklare att leda i bevis om någonting skulle inträffa.

Att tillägga innan vi fortsätter: de flesta företag, till exempel http://cicada.se, inom catering har väldig tydlig information på sina hemsidor och de flesta levererar sina produkter- och tjänster på ett perfekt sätt. Vi ger således bara ett exempel på hur man kan vidare om man drabbats av en allergisk reaktion och här får just catering exemplifiera; något som lika gärna kunnat vara en restaurang eller ett café.

Om du är drabbad så rä det första steget att kontakta företaget du beställt catering från och informera om vad som hänt. Genom dte så kan de se över sina rutiner och du som kund får säkerligen också en ersättning som täcker den sveda och värk som drabbat dig. Skulle företaget motsätta sig dina krav och i övrigt sätta sig på tvären så kan du ta ärendet vidare till Hälso- och sjukvårdsnämnden i Stockholm som kan sätta sig in i ärendet.

Ett tredje steg är att kontakta en jurist och dra ärendet vidare rent rättsligt. Ofta räcker det med att kontakta en jurist och låta denne informera företaget om vad som är på gång för att de ska inse allvaret i situationen.

 

26 Sep 2018